pühapäev, 7. detsember 2008
neljapäev, 4. detsember 2008
Üleujutus
pühapäev, 30. november 2008
Sama päeva lõuna ajal....
Veel Tuhala Loodusõppekeskuse alalt... Need kaks on skulptor Ülo Õuna tööd.
Minu arvates üks ilusamaid kive, mis loodusest leitud - lihtsalt imeline, mida suudab soo happeline vesi kiviga teha! Hästi ilus mälestuskivi geoloog Ülo Heinsalule.
No nii! Nüüd on igasuguseid katsetusi videoklippide tegemisel harjutatud! ja mis peamine - leidsin, et Moblyng keskkonnas on väga mugav videot üles laadida ning seal annab kenasti ka embed koodi. Nüüd proovin videot ka tunnis kasutada.
1.advendi hommikul Nõiakaevul
Täna käisime kohe hommikul vaatamas - vesi on rakete servaga triiki, aga üle ei kee. Kummaliselt palju pulbitseb vett sellistest kohtadest kaevu ümber, kust varem pole suurt midagi tulnud. Peremee Ants oli vist karstialal oma salamärke üle vaatamas, igatahes ta välja ei tulnud, nagu tavaliselt.
Videolõik on tehtud hommikul kell 10. Ilmselt õhtupoolikul sõidame veel korra läbi, sest veeseis jões on praegu maksimumis ja väike lootus ikka on, et kaev hakkab ikkagi keema.
laupäev, 29. november 2008
Heitlik ilm
reede, 28. november 2008
Jälle nädal läbi
Tänase öö jooksul olid teeolud tohutult muutunud: ööselgi ärkasin üles ja mõtlesin hirmuga, mis teed mööda kooli sõita. Ega Tartu maanteed võinud ju ka eriti usaldada! Aga oh üllatust! Kogu lumesolk oli teedelt sulanud - anna aga minna ja lennuga!
Koju sõitmisega oli nii kiire, et suutsin unustada isegi tühja bensiinipaagi - koju jõudes oli näidik nullis ja üksi Kosele sõita ma ei julgenudki. Mees on mul proff "bensiiniaurude" varal sõitja - pärale jõudsime!
Kosel selgus, et esmaspäevane advendihommik võib sõnalises osas minu kohustuseks jääda. Direktor tuleb küll esmaspäeval tööle, kuid öösel lennuki pealt tulnuna ta vaevalt on valmis advendiaja sissejuhatust tegema. Nii üritasingi seda tööd direktori kt. -le sokutada. Eda- Maid kohtasin aga Kosel ja selgus, et tal vanaemaga väga halvad lood ja ei või teada, kas ta esmaspäeval üldse tööle tulebki. Nii ei jäägi muud üle, kui mul tuleb koos Tiinaga see advendihommik läbi viia. Otsisin kõik Kose kauplused läbi - no ei ole selliseid sobivaid küünlaid, mille klasside esindajad oma koduklassi saaksid viia. Kõik sellised kalmuküünla moodi... ja teeküünlad pabereid täis õpetajalaual on ikka ohtlikumast ohtlikud! Lõpuks Pirko lillepoest leidsin sobivad - läbi punase klassi kumab küünlaleek üsna asjakohaselt. Meie koolil selles poes ka arve olemas, seega veel suurem vedamine!
Mul oli täna hea suuri poisse kamandada: advendihommiku kuulutus on seinal ja aula kaminate küljes need kenad vaskse helgiga kellukesed ka juba rippumas.
Loodetavasti saab Marika esmaspäevaks terveks -teda on hirmsasti vaja - kuusk tuleb ära tellida! Ma tahan, et kuuse saaksime aulasse püsti viimase nädala esmaspäeval. Las lapsed ehivad kuuske kolmanda advendi hommikul! Täna palus Indreku ema võimalusel meie klassi jõuluõhtu mõnele teisele päevale panna. Arutasime seda asja lastega: reedel on kooli suur pidu, neljapäeval siis tõenäoliselt peaproov, kolmapäev ei sobi - jääb üle teisipäev. Muudan vastava teate klassi kodulehel ka ära.
teisipäev, 25. november 2008
Lumine kadripäev
Tänane töölesõit oli ikka paras sport küll! Otsustasime sõita Tartu maanteed mööda. No see ei olnud küll magistraal, vaid unustuse hõlma vajunud külavahetee! Huvitav, millal seal viimati sahka nähti? Autod sõitsid (ukerdasid) max 50 km/h kiirusega ning püüdsid iga hinna eest püsida ettesõidetud rööpas. See oli väga ebameeldiv sõit - randmed suisa valutasid kramplikust rooli hoidmisest!
Noored kuuse-lumememmed Rootsi Tee ääres.
esmaspäev, 24. november 2008
Hea õpetaja kriteeriumid
- KES VÕI MIS ON SEE HEA ÕPETAJA? MINGI KASTISÜSTEEM?
- tähtsustab õppetöös kasvatuslikke väärtusi; Tegelikult me ju kasvatame lapsi läbi iga õppeaine. See on nii loomulik tegevus, et selle eraldi rõhutamine tundub liialdusena.
- suhtleb õpilaste ja kolleegidega heasoovlikult, lugupidavalt ja taktitundeliselt;
- pöörab tähelepanu õpilaste oskuste ja võimete arendamisele, kujundab oskuslikult õpioskusi; Nende õpioskustega on nii nagu ta on... see on vist iga õpetaja igapäevane kogemus: Laps saab kätte tööülesande.... ja küsib: "Mis ma siin tegema pean?" Ei süveneta, ei osata /ei taheta teha midagi iseseisvalt.
- on õpilaste hindamisel erapooletu ja objektiivne; On olnud selliseid juhuseid, kus väga nõrk laps saab hinde "hea" sellise töö eest, mis reeglina annaks hinde "rahuldav". Kui lapsed on nurisenud, siis arutame läbi, milles seisnes konkreetse lapse "ülehindamine". Lapsed oskavad suunavate küsimuste puhul jõuda asja tuumani ja jäävad hindega rahule. Mõnikord soovitavad hinnet isegi tõsta :)
- tunneb hästi õpetatavat ainet; Klassiõpetaja peab olema see universaalõpetaja... Omad lemmikud ained on paratamatult.
- rakendab õpilased õppetundides võimetekohaselt tööle; Selleta ei saa. Nõrgale lapsele tulebki anda mingi näiliselt ebaoluline ülesanne (laste arvates), kuid kui see töö on tehtud, siis saavad kõik aru, et ka see "tähtsusetu" asi oli terviku valmimisel oluline. Ja nõrgukese enesehinnang paraneb.
- esitab õppematerjali õpilastele arusaadavalt, eakohaselt;
- suunab õpilasi oskuslikult iseseisvale tööle ja täiendava materjali läbitöötamisele; Sellega tegeletakse :)
- toetab õpilaste huvi õppeaine vastu;
- valdab ja kasutab õppetöös otstarbekaid õppemeetodeid; Õppemeetodeid tuleb tõesti vastavalt klassile ja õppeainele vahetada.
- kasutab tundides mitmekesist ja asjakohast õppematerjali;
- kujundab tulemuslikult õpioskusi;
- annab õppuritele tagasisidet nende edasijõudmisest ja probleemidest; Seda ma püüan ikka teha- nii suuliselt kui ka kirjalikult.
- arvestab igapäevatöös, õppeülesannetes ning protsessi hindamises õppurite erivajadusi ja võimeid; Selleta ma paari oma neljandiku puhul ei saaks üldse hakkama.
- nõustab õpiraskuste ja erivajadustega lapsi, soovitab neile sobivat õppevormi või õppekava; Kellele ma seda soovitama peaks? Lapsele? Laps saab aru. Vanemale? Vanem ei saa aru.Tal vaja hoopis õpetajat õpetada. Vot see on see koht, kus olen öelnud, et mul oleks hea meel kuulda professionaalset nõuannet. Siis on millegipärast kuraas otsa saanud ja nõuanne jääbki saamata.
- arvestab õppeainetevahelisi seoseid, kasutab õppetöös integratsioonivõimalusi; No meil on see integratsioon täiesti olemas.
- kasutab oskuslikult näit-ja individualiseeritud töö vahendeid; Kasutan. Aga mis on oskuslikkuse kriteeriumiks?
- juhendab tulemuslikult õpilaste tunnivälist tegevust; Tulemused on tõesti olemas.
- kavandab eesmärgipäraselt oma täienduskoolitust; Täiendkoolitusega on nii nagu ta on: väga rahul olen igasuguste IKT alaste koolitustega - neid teadmisi alles kogun. Muu koolitus on mõnikord puhas aja- ja rahakulu: nii lolli juttu oskan isa ka rääkida.
- kasutab aineõpetuses ja professionaalses suhtluses ITK vahendeid; Üks "hullemaid" meie koolis. Sirje on hullem!
- osaleb aktiivselt õppeasutuse arendustegevuses; Pean seda üheks väga oluliseks osaks oma töös meie koolis (meie kooli heaks).
- korraldab õpilasvõistlusi või näitusi; Viimasel ajal eriti palju ja julgelt.
- juhendab õpilasvõistlustel esinenud õpilasi;
- osaleb pedagoogilises uurimistöös. Ei viitsi!!!!
Mida võiksid teha ja mida ei tohiks teha... kes? Õpetajad.
Õpilased arvavad nii:
*kogu aeg küsida „Kas Sa said aru?
“*tuua elulisi näiteid Kasutan elulisi näiteid väga sageli ja just oma elust, kooliajast. Lapsed näevad, et isegi õpetaja on inimene:)
*seletada mitut moodi Hästi palju kasutan seletamisel jooniseid (Mõnikord on need rohkem isegi kritseldused tahvlil. Mul endal on nägemismälu - mäletan, et kord Peda ajal mingi punase aine eksamil mõttes keerasin konspekti lehti - kõik kaustiku lehe ääred olid mingeid imeelukaid täis joonistatud).
*normaalse kiirusega rääkida Selles osas pean ennast alati kontrolima. Olen kiire tegutsemise ja kiire rääkimisega, seega siis tunnis on vaja tempot maas hoida.
*kasutada värvilisi kriite Sellest aastast siis kasutusel markerid. Värviliste kriitidega oli ilmast ilma üks jama - neid lihtsalt ei olnud.
*teha jooniseid Teen - ja palju!
*kõva selge häälega rääkida Mõnikord tundub, et kõige paremini õnnestub tund, kus häält üldse ei ole :D
*normaalse kiirusega rääkida Just!
*asja huvitavamaks teha Teen. (Erinevad õppekeskkonnad, tagasiside jne, jne)
*koos mõistekaarte teha Teeme. Tahvel kohe täis! Arvutis teeme ka.
*rohkem iseseisvat tööd, rühmatöid Iseseisvat tööd väikesed teha eriti ei oska või siis kardavad. Rühmatööd teen segarühmades (3. + 4.kl)
*rohkem töölehti Need lastele meeldivad, sest teen need tihtipeale mitmekesiste ülesannetega.
*kohelda õpilasi endaga võrdsetena Raudselt. laps on samasugune inimene, nagu täiskasvanu, tal on lihtsalt vähem elukogemusi.
*olla kannatlik Olen. Kuigi vahel tahaks klassist välja minna ja appi karjuda!!!
*vastata küsimustele Eriti vahvad on "rasked" küsimused. Need näitavad, et laps mõtleb kaasa ja mõtleb sealjuures ette.
*seletada kogu klassile, mitte ühele Vahe tegemist olla ei tohi. Kes on teistest kõvasti ees, läheb nõrgemale lapsele "abiõpetajaks". Et kõik tunneksid end olulisena.
*meeles pidada, mida on öelnud, korranud Lastel on "ohtlikult" hea mälu just selliste "õpikuväliste" juttude osas.
*teha arusaadav konspekt
*teha selgeks, miks seda vaja on
*tegelda kõigiga võrdselt
*teha õpiabitunde sobival ajal
MIDA EI TOHIKS ÕPETAJAD TEHA?
Õpilased arvavad nii:
*tunnis kahte teemat korraga võtta Ei jõua ühtegi nii palju rääkida, kui tahaks.
*sõnadega solvata Arvan, et seda ma küll ei tee.
*kiirustada
*närvi minna
*ülehinnata ega alahinnata Kirjalike tööde puhul aitab protsentide tabel, kus lasen lastel endil vaadata, mis hinne tuleb. Suuliste hindamiste puhul küsin alati õpilastelt, kuidas nemad hindaksid. (Põhjendamise nõue). Toimib, ja hästi!
*segaselt rääkida
*omada lemmikõpilasi Algklasside õpetajatel on oma klassi lapsed kõik lemmikud. Eriti, kui neid on nii vähe.
*karjuda Karjunud ei ole kunagi. Kurjustanud olen küll. Kui tundub, et läksin liiale, olen alati ka vabandanud. (Ei vii autoriteeti alla, pigem vastupidi).
*kohelda õpilasi kui alamaid
*halvustada
*halba tuju klassis välja elada Pigem vastupidi: mitte koolis, vaid kodus. Kui mees oma koolist tulles mulle järele tuli ja ma terve tee sõnagi ei öelnud, siis ta muigas ja ütles pilklikult: "Kohe nii hea päev oli täna?" Kevadel aitab töölt saadud paha tuju maandada jõe peal kanuus loksumine.
*küsimusi naeruvääristada Küsimused võivad olla hämmastavad! Lapsed usaldavad oma õpetajat. Ilmselt nad ei julge igasuguseid teemasid kodus arutada??? Alles eelmisel nädalal oli klassis riid. Uurisin, mis põhjuseks oli. Noh eks ikka allapool vööd teema! Meil läks terve ainetund selle teema selgitamise nahka, (nimetasime selle tunni klassijuhataja tunniks). Rääkida saime pikalt - kuni esimese naeruturtsatuseni. Ja see oli ka lõpusignaal. Ütlesin, et kahju küll, aga sel teemal ma tittedega ei räägi. Oh sa poiss, kus siis sisiseti selle turtsataja peale! Aga teha polnud enam midagi.
*olla eraasjades uudishimulik
*küsida „Kuidas Te aru ei saa?“ Küsin alati hoopiski: "Kas küsimusi on?"
*võrrelda teiste klassidega
*võrrelda targemate klassikaaslastega Hoidku taevas selle eest!
Hmm -ma pean nende sõnade üle tõsiselt mõtlema....
- Mees leiutas relva ja mõtles välja jahi - naine avastas jahi ja mõtles välja kasuka.
- Mees leiutas värvid ja mõtles välja maalimise - naine avastas maalimise ja mõtles välja kosmeetika.
- Mees leiutas sõna ja mõtles välja kõne - naine avastas kõne ja mõtles välja kuulujutud.
- Mees maksab 100 krooni 50-kroonise asja ees, mida tal on vaja - naine maksab 50 krooni 100-kroonise asja eest, mida tal ei ole vaja.
- Naine muretseb oma tuleviku eest seni, kuni tal ei ole meest - mees ei muretse oma tuleviku eest seni, kuni tal ei ole naist.
- Mehega õnnelikult elamiseks on vaja teda palju mõista ja armastada - naisega õnnelikult elamiseks on vaja teda palju armastada ja mitte üritadagi mõista.
- Naine hakkab mehega kokku elama lootuses, et mees muutub; aga mees ei muutu - mees hakkab naisega kokku elama lootuses, et naine ei muutu, aga naine muutub.
- Naisele jääb igas vaidluses viimane sõna - iga sõna, mida mees peale seda ütleb, on uue vaidluse esimeseks sõnaks.
- Mees leiutas maaviljeluse ja mõtles välja söögi - naine avastas söögi ja mõtles välja dieedi.
- Mees leiutas sõpruse ja mõtles välja armastuse - naine avastas armastuse ja mõtles välja abielu.
- Mees leiutas soojätkamise ja mõtles välja seksi - naine avastas seksi ja mõtles välja peavalu.
- Mees leiutas kaubanduse ja mõtles välja raha - naine avastas raha - ja siit algasidki kõik probleemid....
Purgaa järelkajad
pühapäev, 23. november 2008
Murelik pühapäev
Purgaa
Ega hommikul kell viis ei saanud toas olles arugi, et ilmaga midagi hullu lahti on. Vaatasin interneti ilmateatest - seal oli kirjas, et momendil tuult Paldiskis 19 m/s ja Kundas 16 m/s . Mujal suht normaalne. Aga õue minnes - oh sa sinine sitikas - sissejuhatuseks lõi tugev tuuleiil hinge kinni ning suu-silmad lund täis!
laupäev, 22. november 2008
Tormihoiatus
Sain "käe valgeks"!!! :D
reede, 21. november 2008
Ingrid autoriõigustest
No ma ei tea... Üldiselt on ju nii, et mis veebis, see ju ka nähtav (sellele, kes otsida oskab). Kui veebis ei ole, siis on oma arvutis kausta salvestatud ja keegi ei puutu.
See muutmise värk ... just sellepärast LeMill mulle ei meeldigi. Kui keskkond, milles olen mõne töö teinud, võimaldab keelata teistel selle muutmise, siis seda keelamise võimalust ka kasutan. Kui kõlbab originaalis kasutada, siis palun väga - kõik me teeme ühte tööd. Kui aga ei sobi, siis jäägu tehtud töö lihtsalt väikeseks ideeks, millest ise midagi "aretama" on võimalik hakata...
Jubedad liiklusolud
Kõik oleks väga tore, kui saaksin praegu koju jäädagi, aga poisile tuleb Kuimetsa järgi minna.
Ellu jäime! Poiss ei jõua ära imestada, et kus meil siin on alles lund. Ta oli seni arvanud, et Türil ka lumi maas.
Mõõtsime ära - MEIL ON 12 CM LUND!!!!! Ja täna on alles 21. november! No, ei ole 21. detsember, kuigi arvata nagu võiks.
neljapäev, 20. november 2008
Täitsa mures...
Täna sai veel nalja selle plaanitava jõuluõhtuga. Lapsed uurisid, et kas meile siis ikka tuleb päkapikk ka? Ja kes päkapikku mängib? Lapsed on kindlad, et minu mees on see päkapikk.
Vahepeal tekkis väike mõttesähvatus - vaatasin, et mul on terve hulk tühje tualettpaberirulle. Kui kooks neile ümber "kasuka" ja teeks mingid kassi moodi asjandused... tuleb nädalavahetusel katsetada!
Talv tuli, et jääda?
No talv on nüüd tõsiselt otsustanud hambaid näidata. Päev läbi on temperatuur miinustes ja kõrvalised teed on libedad mis hirmus. Tõsine tegemine on isegi 50 kilomeetrise tunnikiirusega auto tee peal hoidmisega.
Koduteele keeramise ristmiku oli blokeerinud kaks julgestuspolitsei masinat. Ma pidasin tee ääres kinni veel enne, kui selleks märku anti. Tühi tee ja kaks politseimasinat - no ega sellest kadalipust läbi küll ei pääse. Taheti näha ainult juhilube ja nendega mindi veel masina juurde ka. Ilmselt lasti arvuti kaudu mingist andmebaasist läbi. Küsida ka ei julgenud, et mis värk... Kindlustuse ja auto tehnilise bassi vastu huvi ei tuntudki. Ahjaa! Sain nüüd lõpuks ka puhumise kogemuse! Tuleb ikka üsna pikalt puhuda - ma juba arvasin, et see jama ei lõpegi.... Kohv õnneks promille ei anna!
Just hetkel hakkas lund sadama!